Sök i helgen!

Svea har fått en ny sökrulle för ett tag sen så i helgen invigde vi den. I lördags åkte vi ut med Carolin och Vips och igår fick Jenny vara figge (tack Jenny).

Carolin är bra på tajming med kameran!

Det var premiär för Vips så det var intressant att se hur det gick (tyvärr såg jag inte så mkt från min figgegömma, men av det lilla jag såg verkade han väldigt intensivi sitt sökande) Han är väldigt bra på att hålla uppe koncentrationen sin ringa ålder till trots (han är bara 1 år).

Pratade med Carolin om det förut och kom fram till att sök måste vara den perfekta aktiveringen för många hundar. Det stärker självförtroendet eftersom hunden arbetar självständigt och med nosen.

Dessutom är det en bra aktivering om man har en hund som är lite osäker på människor- då börjar de se att de inte är farliga. Eller om man har en hund som är totalt ointresserad av människor så kan den hunden börja se människor som en resurs. Se bara isånnafall till att INTE lägga fokus på figuranten i sig, utan där är sökrullen (alltså inte skallmarkeringen) perfekt som markering och massor av belöning (godis och kamp t.ex. om det motiverar. Personligen tycker jag inte att bollkastning är bästa belöningen här eftersom poängen är att hunden ska känna samhörigheten när man hittat personen).

Visst är en kriterie för en bra sökhund att den gillar människor, men man kan ju gå den andra vägen och utnyttja föremålsintresset för att få upp personintresset. Synd att inte fler betonar det när man lär ut sök. När jag provade på sök med Svea för första gången för ett tag sen tyckte hon inte att det var kul, eftersom hon tyckte att figuranten var jobbig/onödig, men så fort jag la mer fokus på föremålet och figgen blev passiv fungerade det MYCKET bättre. Ett litet tips som ni kan prova bara!:)



Min ängel i sitt (för stora, jag måste sy om det) sökhalsband.

Svea kopplade snabbt att sökrullen satt i halsbandet och redan på 3:e söket med Carolin tog hon den. På 4:e söket med Jenny tog hon den och sprang till mig! Det var sjukt kul!  Min kloka hund! Hehe, Yasmine är ganska dålig på kroppsspråk-man ska INTE böja sig över en hund ju (hot i hundvärlden);P. Tror dock inte att Svea bryr sig så mkt när det är matte!


Svea och Vips (jaa han är söt och har stora öron;P). Kan ni gissa var jag står:D



Vacker skogsbild på skogsälvan Svea. Tycker den här bilden ser magisk ut!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Vi provade på sök på en kurs jag gick. det va jättekul. Stella rocks! Vad har man den där rullen som hon har runt halsen till? Ska definitivt tvinga med mannen ut en dag och prova mer sök en dag. Ska läsa på lite om det oxå innan. Mamma tycker jag borde gå en spårkurs med Stella med. Hon följer spår jättebra och jag har provar göra spår i parken en dag (läste hur man kunde börja med det i en hundtidning), men sen blev det inte av fler gånger. Dumt. FÖr hon e superduktig på det!

2008-09-29 @ 21:13:37
URL: http://triquetra.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Din lilla hund-expert! Märks att det är mer än ett intresse för dig med tanke på hur extremt kunnig du är!! Vad bra du förklarar också! Du borde ta betalt för att träna hundägare om hur de ska träna sina hundar på nätet! Typ nr. 1 bloggare på frolic, haha...:) Men varför inte?;) Hehe, du står till vänster och tar kortet...Dit Sveisens blick går såklart!;) Och Vips var jättesöt också, hehe, han tittade väl på Karolin på det nedersta kortet? Svea var så vacker på skogsälve-kortet! Magiskt! Själv har jag Pärlan som apporterar Läkerol-askar...Eller, hon springer efter de som ett skott när man kastar dem...Men hon lämnar de ju inte åter iofs;) Tur att hon är KATT! (Får man säga det ordet på din hundblogg-sida?;)hehe..)

2008-09-30 @ 12:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0