Tollare

Hejsan idag, hoppas alla mår bra!
Såg precis en kommentar till ett inlägg med en tjej som frågade vad jag tyckte om tollare som agilityhund och det fanns ingen mailadress eller blogg att svara till så jag svarar i ett nytt inlägg:D

Vill bara börja med att säga att jag tycker det är kul att du funderar lite extra innan du skaffar en tollare (många går ju bara på utseendet och tänker att de är som en liten golden i temperamentet).

Tollaren är ju en skarp och extremt arbetsvillig (de brukar ju kallas retrievrarnas border collie) hund som många underskattar p.g.a. att den är så söt.
Om man tittar på hur det brukar gå för tollare i agility så är det lätt att säga att tollaren är en jättebra agilityhund, men jag tycker faktiskt inte det.

Nu kommer folk hata mig men...Dels tycker jag inte att agility är den bästa hundsport att ägna sig åt. För det första går det ut på att stressa hunden att utföra banan på så kort tid som möjligt och vad ger det hunden? För det andra tycker jag att det är för lätt-det ger inte hunden särskilt mycket hjärngympa (det enda som är det minsta svårt är dirigeringen och kontaktfälten). För det tredje tycker jag att det är tråkigt att belöningen är själva banan, inte samarbetet. T.ex. i lydnaden så gör man momenten tillsammans med sin hund och belöningen kommer från en själv (samarbete och dragning mot föraren) medan man i agilityn är den som hämmar hunden från det roliga och belöningen ju är själva banan.

Men tillbaka till tollare...Alltså, ifall man vill komma långt och vinna många agilitytävlingar är tollaren säkert bra, men eftersom det är en så otroligt lättstressad ras känns det som den sämsta ras man kan välja för agility. Då hade jag tusen gången hellre valt en lite sävligare ras (se bara upp med höfterna ifall du väljer en klumpig hund) som kanske kan få ut något av agilityn. Vissa hundar lunkar igenom livet och sover alltför mycket och då kan jag tänka mig att lite stress bara är nyttigt och att agilityn ger hunden levnadsglädje.

Men jag vill verkligen poängtera att jag tycker att agility absolut är bättre än ingen aktivering alls, det viktiga är ju ändå att man gör någonting med sin hund. Men det finns så många andra sporter som passar en tollare bättre. Lydnad är helt perfekt för en intelligent, kvick, föremålsintresserad hund. Även jakt, uppletande och spår är viktigt eftersom retrievern ju är en jakthund. Rallylydnad och freestyle är också jättekul för dem. Sök brukar också uppskattas, men vissa tollare är likgiltiga inför andra människor (ett arv från deras jobb som tjuvskyttehundar då de skulle undvika människor i jakten och därför avlades på en viss reservation).  

Nu har jag skrivit massor av saker som du inte frågade om (jag svamlar lätt) men min poäng med det här inlägget var att om man vill träna agility för sin egen skull och för att komma långt och vinna är tollaren ett bra val, men om man vill träna agility för hundens skull är det bättre med en mindre lättstressad ras så att den balanseras.

Stort lycka till i valet av ras! Du får gärna skriva igen och berätta vad det blev till slut eftersom jag är en väldigt nyfiken människa (precis som tollaren;P).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0