Rastlös + överstimulerad hund=ingen bra kombination

Idag lovade jag mig själv att inte träna med Svean efter att ha kört mental stimulering igår ALLDELES för länge, men det lyckades jag inte hålla. Jag glömmer bort tiden, borde verkligen sätta alarm vid varje träningstillfälle.

Allt ska ju ske i lagom doser- de flesta sällskapshundarna får alldeles för lite mental stimulering & kontaktskapande aktivering, men det är inte fallet med mig och Svea- ibland känner jag att det blir för mycket. Jag har ju en väldigt aktiv ras, men då är det ju extra viktigt att man låter hunden ta det lugnt när den är trött och behöver varva ner.  Bara så svårt att låta bli att träna när man har så många idéer i sin boll till huvud. Vill ju träna in massor av tricks, utveckla och skapa minnesbilder i dirigeringen, lära in lydnadstvåans moment (men det ska jag vänta med tills jag tagit den tredje 1:an) och mycket MYCKET mer. Dessutom kör vi ju småuppgifter på promenaden också och det tar ju med energi.


-Ibland vill jag bara sova matte!

-Godnatt sa jag!

Får väl lägga mer tid på bloggen /lära mig själv att kunna slappna av så att Svea också kan göra det. Någon som kan några bra avslappningsövningar för människor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0