Egen

När jag gick min hundinstruktörsutbildning fick jag höra av min klasskompis att jag svamlar väldigt mycket och att det därför är svårt för folk att lyssna på mig. Hon sa också att jag inte var född en ledare eftersom folk inte respekterar mig. Jag tror att hon till stor del har rätt, iallafall när det gäller människovärlden. Jag är inte född ledare, men inte heller "följare". Jag är född individualist! Hela mitt liv har jag alltid gått min egen väg.
När jag var liten levde jag i en fantasivärld största delen av tiden och älskade att leka för mig själv med mina gosedjur. Jag hade (och har) en enorm fantasi och var helt övertygad om att mina gosedjur levde. När jag blev tonåring var det väldigt många som inte tyckte om hur jag betedde mig och ofta lät mig veta det (och med facit i hand var jag riktigt pinsam, men å andra sidan ändrade jag mig inte p.g.a. vad alla dessa människor tyckte och det är jag stolt över!)

Idag driver jag ett eget företag tillsammans med Carolin, något som passar mig perfekt. Jag har alltid haft väldigt svårt för chefer och att ta order/ att någon annan bestämmer över mig. Samma i relationer- så fort någon försöker bestämma över mig känner jag mig instängd.
Jag kan vara väldigt social när jag känner för det, men oftast gillar jag att vara ifrån människor. 
Hundar är en helt annan sak. Jag är tydlig i mitt kroppsspråk och tycker att jag och Svea kommunicerar väldigt bra. Med henne är jag en tydlig ledare, kanske för att hon inte styrs av fördomar. Mot henne är jag bestämd men rättvis- jag försöker lyssna på hennes signaler och anstränger mig för att vi båda ska ha kul och lära oss saker. För mig är det att vara en bra ledare!

Nu ska jag kanske bli hjälpinstruktör på en hundkurs och det är ju verkligen en stor chans om jag vill få erfarenhet. Det jag känner ska bli roligt är att titta på olika hundar och hitta inlärningsmetoder som passar just dem. Det som ska bli mindre roligt men som jag behöver övning i är just att vara hjälpinstruktör- det är inte jag som lägger upp övningarna då och det är inte jag som har det stora ansvaret. Ifall jag har en stark åsikt som skiljer sig från instruktörens kommer jag troligen få backa, efter att ha sagt min åsikt. Dessutom tror jag att det kommer bli en utmaning för mig att få deltagare på kursen att lyssna om jag kommer med ett råd. Detta säger jag utifrån min erfarenhet, men å andra sidan har jag ju fått öva mig i att bemöta människor i och med hunddagiset och kanske att jag lärt mig något. Tränar ofta på att bli tydligare när jag pratar så det borde ju gett resultat. Vi får se, jag håller er uppdaterade!

Kommentarer
Postat av: Monica

Nä, du känner Thami, hon har aldrig varit den som tar åt sig, hon bara morrar på dem ;).



Vad kul att du ska bli hjälpinstruktör! Hoppas instruktören har någolunda samma metoder som dig då, funkar nog bäst då, man vill ju inte stå o säga o göra saker man inte själv tror på!

2008-08-07 @ 18:14:21
URL: http://missmoonia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0